Hidup
Posted on Thursday, March 28, 2013, ϟ 0 comments














Semua manusia pernah melakukan kesilapan.Bukan namanya manusia jika kita sendiri lansung tidak pernah lakukan kesilapan.Kita seringkali terlalai pada kewajipan kita kepada yang Maha Esa.Bila kita bahagia,kita lupa DIA,bila kita gembira kita lupa DIA lagi,bila kita mengecapi kenikmatan hidup kita masih lupa DIA lagi.Kita adakalanya terlupa apa yang kita rasakan semua itu sebenarnya datang dari keredhaan DIA.Tetapi yang ajaibnya apabila kita susah kita cari DIA,apabila kita sedih kita cuba cari DIA lagi,apabila kita rasa sudah tidak ada telinga yang mampu untuk  mendengar luahan kita lagi kita tetap cari DIA.Tuhan itu juga punya rasa sedih,rasa malu seperti hamba-hambanya.



Aku juga seperti itu,adakalanya aku terleka dengan keasyikan dunia sehingga aku lalai tentang kewajipan aku kepada pencipta aku sediri.Sehinggga sampai aku terjatuh aku kembali mengingatinya.Sungguh aku malu kepada pencipta aku sendiri.Bila senang aku lupa DIA bila susah aku cari DIA.Aku muhasabah diri sendiri sampai bila mahu meratap benda yang sudah terjadi.Yang terjadi tak akan berpatah kembali yang mampu dilakukan hanya perlu menghindarkan agar tidak terjadi lagi.Rezeki itu ada Cuma masa untuk mengecapinya sahaja hanya tuhan yang mengetahui.







Wahai hati-hati yang pernah rapuh,pernah jatuh.Bangkitlah kembali menjenguk dunia dan penciptanya.Tiada apa yang perlu dikesalkan di dalam dunia ini.Sebanyak mana air mata yang kita tumpahkan sedarlah sebanyak itu jugalah malah lebih dari itu jugalah keajaiban dunia yang kita ada yang sebenarnya kita masih belum cari.Percayalah tuhan menguji bersebab,tuhan menjatuhkan juga bersebab.Cuma DIA sahaja yang mengetahui apa yang direncanakannya.

Ingatlah tuhan apabila kita bahagia dan ingatlah tuhan apabila kita jatuh.Berdoalah kepadaNYA,sembahlah kepadaNYA,sujudlah kepadaNYA dengan penuh perasaan rendah hati.Tumpahkan semahu-mahunya air mata di tikar sejadah,menangis sepuasnya memohon kepadaNYA,ceritalah segalanya kepadaNYA.Allah itu maha mendengar apa yang hambanya adukan.Percayalah bahawa kekuasaan Allah itu wujud di sekeliling kita.

Untuk hati-hati yang pernah patah,pernah ranap semahunya,ketahuilah.Mungkin tika ini,saat ini kita dipayungi dengan awan yang mendung.Tetapi yakinlah awan mendung itu tidaklah lama untuk dibandingkan dengan kebodohan kita menyumpah diri sendiri,merugikan diri sendiri untuk perkara yang tiada gunanya.Yakinlah awan mendung itu kelak akhirnya akan berarak pergi meninggalkan kita dan akan digantikan dengan pelangi yang indah,terlalu indahnya.Tuhan itu maha adil.Allah itu tahu apa yang terbaik untuk setiap hambanya-hambanya.

Bangkitlah wahai hati yang pernah jatuh,pemberian Allah di dunia ini terlalulah indah buat kita.Percayalah selagi kita ingat pada ALLAH selagi itulah ALLAH juga akan pelihara kita.Jangan takut untuk memulakan sesuatu,jangan takut untuk mengambil risiko,tidak semua berakhir dengan kemanisan di hujungnya,jika perih penyudahnya Maybe this is your destiny, dan apabila manis penyudahnya Maybe this is your lucky.


Zaney: Allah turunkan ujian melalui pelbagai bentuk.Allah menguji tanda sayang.Tanda rindu :)













Kotak Kehidupan

About|Post|Follow


Shazney Rahman



Last Entries

Copyright© 2011 : Hafiz Zulkafly. All Right Reserved.