Abah ambil posisi emak
Posted on Friday, November 30, 2012, ϟ 0 comments


Sekejap sangat masa berlalu.Dah seminggu mak pergi tinggalkan aku dan keluarga yang lain.Soal rindu usah cakap,tuhan saja maha mengetahui mendalamnya rindu nie.Agak berbeza sikit hidup yang baru nie,selama lebih 20 tahun hidup lengkap dengan semuanya,ada mak,ada ayah dan adik beradik yang lain,tiba-tiba dalam sekelip mata mak hilang dari hidup aku selama-lamanya.

Alhamdulillah aku sekarang dah belajar terima takdir.Ini semua ujian tuhan untuk aku,Cuma DIA yang maha mengetahui hikmah di sebalik ujian nie.Alhamdulillah aku masih punya abah.Buat masa sekarang abah la sebagai abah dan juga sebagai ibu.Aku tahu abah juga berperasaan macam aku cuma dia tak pernah untuk tunjuk pada anak-anak.Aku bangga dengan abah aku,dia tak pernah melatah dengan setiap ujian yang yang datang,seberat mana,sekukuh mana,seperit mana pun dugaan yang datang ayah tetap tegar berdiri dari terus terjatuh.

     

Insyallah aku akan cuba jadi macam abah,tetap kuat walaupun ujian yang datang amat melemahkan.Tuhan tak pernah jauh dari kita,Cuma kita terkadang lalai sehingga merasakan tuhan itu sangat jauh dari kita.Tuhan maha mendengar apa yang kita adukan dan tuhan itu maha adil,DIA tak akan menguji melebihi kemampuan hambanya,dan aku percaya tuhan duga aku dengan ujian ini semua sebab dia yang maha mengetahui bahawa aku kuat untuk tempuh semua ini.

Hidup perlu diteruskan.Tak semua jalan itu lurus adakalanya kita akan jumpa simpang,adakalanya kita akan jumpa selekoh dan adakalanya juga kita akan menjumpai gaung-gaung yang dalam.Aku tahu aku kuat,aku mampu hadapi semua nie.Sesungguhnya tuhan itu sangat adil,Dia ambil nyawa mak di saat aku sudah kuat untuk menerima dugaan sedemikian.Aku sepatutnya bersyukur tuhan uji aku sebab dia tak pernah lupa aku  :’)

Zaney: Arwah mak pernah pesan suatu ketika dahulu,berdoalah kepada tuhan selagi boleh,tuhan pun ada perasaan malu bila hambanya sentiasa berdoa kepadanya dan meminta kepadanya tetapi tidak dimakbulkannya.Berdoalah selagi termampu insyallah tuhan akan makbulkan salah satu dari doa2 kita itu J


Kotak Kehidupan

About|Post|Follow


Shazney Rahman



Last Entries

Copyright© 2011 : Hafiz Zulkafly. All Right Reserved.